lördag 22 juni 2013

Smörgåstårta

Hej, hej!

Hoppas att du hade en trevlig midsommarafton. Här hemma var det full rulle. Vi var ca 30 personer som åt gott, umgicks, dansade kring midsommarstången och några modiga(barnen) badade också under eftermiddagen. Vädret visade sig från sin bästa sida även om det på kvällen växlade och började regna.

Här kommer nu receptet på smörgåstårtan som jag gjorde i veckan:

Smörgåstårta

Du behöver 6 st halvmånar av polarkaka, hönökaka, familjekaka eller liknande. Vik ut dem till tre rundlar och lägg en utav dem på ett stort fat. Blanda ca 4 dl gräddfil med 1 liten finhackad purjolök och bred på som ett första lager. Lägg sedan på nästa brödrundel. 

Gör sedan en skagenröra på ca 5-6 dl creme fraiche, 1 dl majonnäs, ca 400 g skalade, hackade räkor, två kokta finhackade ägg, 2-3 msk finhackad dill och finhackad röd lök efter tycke och smak(om barn ska äta brukar jag skippa löken). Smaka av med salt och svartpeppar. 

Jag brukar göra skagenröran på en höft och du kan modifiera den efter din egen smak. Här finns annars ett jättegott recept på en god och mager skagenröra. Fördela skagenröran på de två sista lagren av bröd. Täck med lock eller plastfolie och låt stå en stund, gärna över natten. 

När det sedan gäller garnering så blir det ofta skinka, ost, gurka, tomat, räkor och ägg som bas. Jag tycker också om att garnera med krossade ostbågar på sidorna och sticker gärna ned några salta pinnar. Här är bilder på tårtan jag gjorde i veckan:



Här en smörgåstårta från i vintras:


Det är bara fantasin som sätter gränser ;).

Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar