lördag 1 november 2014

Snickerskladdkaka med mandel


November öppnar dystert med ett riktigt novemberregn. Just idag har det inte haft någon större betydelse eftersom jag haft en galet skön, soft dag hemma :). Alva var med en av storkusinerna på Lek och buslandet och E tog med sig Noah till Klossbutiken i Örebro. I ärlighetens namn är det nästan chockartat att få så många timmar för sig själv...och jag hade bestämt mig för att inte tvätta, städa eller laga mat ;). Dammsugaren skrek väldigt högt att han ville ut och röja men jag ignorerade och i stället förberedde jag några blogginlägg, tränade, duschade och åt lunch i tv-soffan. Vansinnigt skönt! 

Nu är familjen åter samlad och det är fullt ös som vanligt här hemma. Igår hade vi några vänner här på middag och till efterrätt hade jag bakat den här sockerstinna men galet goda snickerskladdkakan...eller typ snickers...i snickers är det ju jordnötter men eftersom jag inte tål det numera så fick det bli mandlar istället. Minst lika gott!

Snickerskladdkaka med mandel

Ingredienser:
Botten:
150 g smör
3 dl strösocker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
två rullar med centerchoklad

Topping:
200 g Marabou/Salta mandlar
100 g ljus choklad(jag använder Marabou)
1 dl rostade salta mandlar(märket Nutisal är supergoda)

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan. Rör i socker, kakao och vaniljsocker i kastrullen. 
Rör ner ett ägg i taget och häll till sist i mjölet. 
Bred ut smeten i smord, rund form(24 cm) med löstagbar kant.
Tryck ner centerbitarna i kakan.


Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter. Kakan ska vara lite lös i mitten när du tar ut den. Låt svalna!
Smält chokladen och tillsätt mandlarna. Bred chokladen över den kalla kakan och låt stelna. 



Servera med lättvispad grädde! Mäktig :) men hur god som helst.


Nu vill Alva att jag kommer och kör Nintendos Just dance. Dags att skaka lite rumpa då ;).

Vi hörs 

Kram Malin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar