tisdag 30 oktober 2012

Muffins med kardemumma och vaniljkräm

Hej hopp!

Allt väl med er hoppas jag. Åter hemma från Göteborg har vi haft ett väldigt växlande väder. Snö, hagel, kyla och värme om vartannat. Känner mig dock inte riktigt redo för vinter än så det känns helt okej om den dröjer ett tag till. Barnen däremot var väldigt förtjusta när alla snöflingor svävade ner i går morse. 

Jag tänkte lägga ut lite av recepten på bakverken från Alvas kalas. Först ut blir dessa små munsbitar: 




Muffins med kardemumma och vaniljkräm
(24 st minimuffins)


150 g rumstempererat smör
2 dl socker
2 ägg
3 1/4 dl vetemjöl
0,75 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk stött kardemumma(jag stötte hela kärnor! Godast!)

Vaniljkräm:
Att göra egen vaniljkräm är verkligen supergott men jag tar genvägar när tiden är knapp. Till dessa gjorde jag vaniljkräm av Ekströms marsánpulver. Vispa i en påse i 2 dl mjölk och låt stå i kyl ca 5 minuter. 


Gör smeten så här:
  1. Rör smör och socker poröst.
  2. Tillsätt äggen ett i sänder och rör kraftigt.
  3. Blanda de torra ingredienserna och häll i smeten. Tillsätt kardemumma och rör till en jämn smet.
  4. Skeda upp smeten i muffinsformar. Fyll dem till ungefär 2/3. Jag använder alltid muffinsplåt eftersom de flyter ut annars.
  5. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 10-13 minuter. Låt svalna!
  6. Använd en vass liten fruktkniv och skär ut en konformad bit ur alla muffins. Fyll hålen med vaniljkräm(Jag spritsade med en rundformad tyll, jättesmidigt!)
Till kalaset dekorerade jag dem med små söta hjärtdekorationer från Lagerhaus. Man kan förstås göra egna om man har tid och lust. 



Nu står tvättmaskinen och ropar på mig. Bäst att göra den till viljes och ta hand om dess väldoftande innehåll :). 

Ha det gott! 

Kram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar