söndag 15 februari 2015

Kladdkaka med chokladkolatopping


Igår åt vi kladdkaka till efterrätt...och dagen till ära serverades den som ett hjärta <3.

Jag gjorde en klassisk kladdkaka men toppade den med chokladkolatoppingen som jag gjort till ett gäng olika kakor här på bloggen. Det är en lyckad kombo vill jag lova.

Kladdkaka med chokladkolatopping
Börja med chokladkolatoppingen eftersom den behöver stelna i kylskåp i ca en till två timmar.

Chokladkolatopping:
1 dl vispgrädde
50 g smör
4 msk farinsocker
50 g mörk choklad(ljus choklad är också gott)
Gör så här:
Koka upp grädde, smör och farinsocker och låt sjuda i ca 5 minuter på medelhög värme. 
Ta kastrullen från värmen och tillsätt den mörka chokladen. Rör tills den smält. Häll smeten i en skål/burk och låt stelna i kylen i ca 2 timmar. Då ser den ut så här:



Kladdkakan:
Ingredienser:
100 g smör
2 ägg
2,5 dl socker(gärna råsocker)
2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Gör så här:
Smält smöret och ta kastrullen av plattan.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda samman mjöl, kakao och vaniljsocker och rör ned i äggsmeten.
Vänd till sist i smöret.
Grädda kakan i 175 grader i ca 20 minuter.

När kakan svalnat breder du chokladkolatoppingen överst. Såååå himla god!


Jag och busungarna har sportlov nu i veckan och det bästa, för min del, är att inte stressa runt på morgnar för att rassla iväg till jobb, skola och dagis. I övrigt blir det nog fullt ös ;).

Hoppas att du får en fin vecka!

Kram Malin

1 kommentar:

  1. Åååå så smarrigt det låter. önskar dig ett fint slut på denna veckan. kram anette

    SvaraRadera