söndag 18 november 2012

Sega chokladkakor med kolafluff

Hej på er!

Här har vi en riktigt skön söndag. Vädret är helt enligt november: grått, regnigt och ruggigt. Här inne eldar vi brasa, läser böcker, vattnar blommor, plockar tvätt och fixar med annat smått och gott. 

Snart är det mellisfika och till det bjuder jag på ett smarrigt recept. Nämligen dessa små frestelser: 



Smarriga, sega chokladkakor som är helt ljuvliga som de är eller som blir extra festliga med en läcker frosting, fluff eller bara en klick grädde. Här kommer receptet:


Sega chokladkakor med kolafluff

  • 2 ägg 
  • 3 dl socker
  • 1 1/2 dl mjöl
  • 4 msk kakao
  • 100 smält smör
Till efter gräddningen: några bitar god choklad eller after eight(lite lyxigare).

Gör så här:
  • Vispa ägg och socker.
  • Tillsätt mjöl och kakao och till sist det smälta smöret. Skeda upp 1 1/2 msk i varje form(aluminiumformar). 
  • Grädda mitt i ugnen i 225 grader i ca 10 minuter. 
  • När de kommer ut ur ugnen, lägg en chokladbit eller after eight på varje kaka. När de svalnat - frys! De är godast kalla. Om du vill toppa dem med kolafluff så förvara dem i kyl.

Kolafluff:

  • 3 dl vispgrädde
  • 60-80 gram skumgodis med kolasmak(jag hade juliskum, tomtar med smak av kola och päron som kom i somras. Jag tog bara kolatomtar förstås ;) )
Gör så här:

Häll upp grädden i en kastrull och sätt på låg värme! OBS, grädden får inte koka. Tillsätt skumgodiset klippt i bitar och rör tills allt har smält. Låt svalna i kyl i minst sex timmar. Vätskan måste vara genomkyld, annars fungerar det inte. Jag brukar ha min i kyl över natten. Vispa upp som vanlig grädde och spritsa över chokladkakorna. Jag har upptäckt att när det gäller godis med gelatin så är det olika hur mycket man behöver. Det är väl helt enkelt olika mycket gelatin i dem. Det har hänt att grädden varit väldigt stel när jag har tagit den från kylen och jag har tänkt att den varit misslyckad. Då tog jag bara mer vanlig vispgrädde och blandade ut för att sedan vispa till len fluff. Man får prova sig fram helt enkelt men 60 till 80 gram per 3 dl vispgrädde fungerar bra.

Dekorera efter smak! Kanske med lite rosa sockerkulor:

Eller med lite smarriga pollys. Bara fantasin sätter gränser!




Ha en fortsatt skön söndag!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar