torsdag 7 februari 2013

Mjölkchokladpannacotta

Heeeej!

Just nu är jag hemma med sjuk mini. Det är Noah som har åkt på en rejäl förkylning och han har varit riktigt hängig under veckan. Han vilar middag precis nu och då passar jag på att skriva några rader här. 

Jag sitter och klurar på vad vi ska äta för gott i helgen. Jag vet att en del tycker att det är knasigt att planera mat så långt i förväg och hellre går på lusten som råder för dagen. Jag tycker att det är så smidigt att vara förberedd när man har relativt små barn och jag för min del är riktigt road av det. Framför allt tycker jag att desserter är det bästa :). Jag är en sann chokladälskare(vet att ni är många med mig) och därför blir det oftast choklad i någon form. 

Nu lutar det åt mjölkchokladpannacotta som är en av favoriterna. Så enkelt, perfekt att förbereda och sååå gott. Så här gör jag:


      Mjölkchokladpannacotta

3 dl grädde
100 gram Marabou mjölkchoklad
1,5 st gelatinblad
3 msk socker

Gör så här:

  1. Blötlägg gelatinet i kallt vatten.
  2. Koka upp grädden och sockret och ta av kastrullen från värmen. Låt svalna lite!
  3. Dela chokladen i grova bitar och lägg ner i den varma grädden. Rör tills chokladen har smält.
  4. Krama ur gelatinbladen och lägg dem i grädden och blanda väl.
  5. Häll upp i små glas och ställ i kyl för att svalna. Låt stå ett par timmar. Servera gärna med hallon.





När jag gjorde dem senast toppade jag med kakaonibs. Mums! Återstår att se vad som hamnar på menyn ;).

Ha det bra! 

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar