söndag 2 november 2014

Trött söndag och blåbärsgrottor

Känner mig sååå otroligt trött just nu...och då har jag haft ledigt hela veckan!!! Faktum är väl att det inte är någon vila att tala om när man är hemma med två små busfrön men det är härligt med tiden tillsammans och det bästa är att inte ställa klockan till morgnarna. Idag trotsade vi regnet med hjälp av goda vänner och for till skogen vid vår vackra sjö för lite korvgrillning. Det var galet varmt och busungarna fick leka utomhus en stund. Härligt!

Här kommer ännu ett recept på goda mördegskakor. Jag kör en grunddeg och sedan varierar jag med olika fyllningar. Den här gången fylldes de med hemgjord blåbärssylt.


Såå gott och här kommer receptet:

Blåbärsgrottor

Ingredienser
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl vaniljpulver(jag brukar använda Ekströms marsanpulver)
250 g smör
1,5 dl socker
blåbärssylt

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl och bakpulver.
Blanda ner vaniljpulver, smör och socker. Forma till en smidig deg med händerna eller med hjälp av matberedare.
Rulla degen till en rulle...

      ...och dela i 48 bitar om du vill ha små grottor. Vill du göra stora grottor delar du degen i 24 bitar. Rulla varje bit till en boll och lägg i formar på plåt. Tryck ett hål i bollen och klicka ca 1 tsk sylt i varje grotta. Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Vi mumsade i oss de sista idag.


     Försvinnande goda ;).


    Måndag i morgon och för min del rivstartar veckan med tre nya elever att ta hand om och ett gäng olika samtal med elever och föräldrar. Dumt att mjukstarta efter lovet!

    Hoppas att du får en fin start på veckan!

    Kram Malin.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar