fredag 19 april 2013

Dumlegrottor och skön fredag

Toooodeloooo,

hoppas att du har haft en bra vecka. Min vecka har gått såå himla fort...precis som de flesta veckor gör. Ibland känns det nästan läskigt hur fort tiden går. Älskar dock känslan med fredagar när man har hela helgen framför sig och får planera både smått och gott. 

I detta inlägg tänkte jag ta med ett recept på dumlegrottor som jag gjorde till Noahs kalas förra helgen. Grottor är ju något av en klassiker, speciellt när de är fyllda med någon god sylt. Det här receptet fick jag när jag jobbade som hemkunskapslärare(ja, faktiskt) en gång i tiden och det är en sisådär 15 år sedan...;)

Dumlegrottor

Ingredienser:
4,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 dl vaniljpulver(jag brukar använda Ekströms marsanpulver)
1 tsk vaniljsocker
300 g smör
1,5 dl socker
24 st dumlekolor
noblesse eller marabou mjölkchoklad som dekoration

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Blanda mjöl och bakpulver
  • Blanda ner vaniljpulver, smör och socker. Forma till en smidig deg med händerna eller med hjälp av matberedare.
  • Rulla degen till en rulle...

  • ...och dela i 48 bitar om du vill ha små grottor. Vill du göra stora grottor delar du degen i 24 bitar.
  • Rulla varje bit till en boll och lägg i formar på plåt.
  • Tryck ner en halv dumlekola om du gör små grottor och en hel dumlekola om du gör stora. Grädda i ugnen i ca 10 minuter.
  • När du tagit ut grottorna så lägg på choklad, om du gör stora så lägger du en noblesse överst och om du gör små tar du en halv marabouruta och låter den smälta. Låt svalna!


Nu väntar sängen! Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar