onsdag 26 juni 2013

Vit chokladpannacotta toppad med jordgubbssirap

Heeej!

Ojojoj, vilken regndag det blev idag. Till busungarnas stora lycka styrdes kosan mot Lek- och buslandet med moster och två av kusinerna. 

Jag har haft besök av fönsterputsaren som ojade sig över regnet. Nu är fönstren rena även om det kommit några nya regnstänk på dem ;).

Tänk att när jag väl får några timmar för mig själv(vilket hör till ovanligheterna) så blir jag nästan ställd. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Kan jag verkligen sätta mig och kolla på en film mitt på ljusan dag? Det är definitivt filmväder! Det finns ju alltid en massa måsten men jag har försökt att ignorera dem. Fast jag har verkligen inte ro att sätta mig i soffan och se en film. Knasigt va? Därför landade jag framför datorn och passar på att lägga upp ännu ett favoritrecept. 




Nämligen pannacotta. Det brukar gå hem hos de flesta och kan varieras i det oändliga. Här en vit choklad tillsammans med jordgubbssirap. Jordgubbssirap kan du ha till desserter, dricka som saft eller smaksätta drinkar med. Mums! Här kommer receptet som jag hittat hos alltommat.se.

Vit chokladpannacotta
2 st gelatinblad
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
2 msk strösocker
100 g grovhackad vit choklad


  • Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i ca 5 minuter
  • Koka upp grädde och mjölk.
  • Tillsätt socker, choklad och gelatinblad(krama ur dem så att det inte rinner vatten av dem)
  • Rör krämen slät och häll upp i de glas som du vill servera pannacottan i. Ställ dem kallt i minst 3-4 timmar(kan stå kallt över natten också). Var noga att täcka med plastfolie för att undvika en grynig och torr yta!


Jordgubbssirap
500 g jordgubbar
2 msk strösocker
1 1/2 dl vit sirap


  • Skiva jordgubbarna. Koka dem med sockret ca 5 minuter tills de mjuknat. Låt rinna av i en finmaskig sil. Pressa försiktigt ut saften.
  • Blanda saften med vit sirap och häll sedan upp på väl rengjord flaska och förvara svalt.

Vid servering: toppa pannacottan med jordgubbssirapen och garnera med färska bär. 


Ha en finfin eftermiddag!

Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar