torsdag 26 december 2013

Räk- och broccolilåda



Det blir mycket gott att äta under julen och en av mina favoriter på julbordet är denna räk- och broccolilåda. Den är, som så mycket annat, min mormors specialitet, som sedan min mamma och syster blivit mästare på. Det är såsen som gör hela anrättningen och den har mamma och syster alltid gjort "på en höft". 

Så i år när min "lilla" familj skulle äta jullunch fick jag ta tag i det hela på egen hand. Min syster lyckades göra en riktigt bra uppskattning av hur mycket man behöver för att få till den där goda såsen och vi kunde också festa på denna supergoda anrättning. Ett måste till julbordet men den passar utmärkt som bufférätt hela året.


Räk- och broccolilåda

Ingredienser:(ca 6-10 pers på buffé)
300 g broccoli
6 ägg
300 g skalade räkor

Sås:
3 dl gräddfil
1/2 dl majonnäs
2 1/2 msk ketchup
1/2 tsk curry
socker och salt

Gör så här:
  • Blanda ihop gräddfil, majonnäs, ketchup och curry. Smaka av med salt och lite socker. Görs med fördel några timmar innan eller dagen före.
  • Koka broccoli och hårdkoka äggen. 
  • Fördela broccoli i botten av en form, ca 20x25 cm.
  • Skala och dela äggen på längden och fördela jämnt över broccolin. Skeda eller häll såsen över ägghalvorna och toppa med räkorna. 

Jättegott och känns som en frisk fläkt på det annars ganska mastiga julbordet!



Ha det bra!

Kram





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar