lördag 23 mars 2013

Risotto med smörstekta kantareller

Jag läste nyss på FB, där min mamma skrivit i sin status att det förra året, samma datum, var 14 plusgrader(hon för dagbok :). Javars...vad ska man säga? Vi är ju inte riktigt där än. Kanske är det vetskapen om att våren och värmen, trots allt, väntar bakom hörnet och det gör att man blir än mer otålig?.

Nåväl...här har vi haft lite soft lördag idag eftersom Noah inte är riktigt frisk än. Till lördagsmenyn hade jag bestämt risotto, vilket jag tycker är vääääldigt gott och ändå lagar jag inte det så ofta. Knasigt hur det kan vara med vissa rätter. Lite pyssel är det i och för sig men det är definitivt värt besväret. Till det åt vi en kycklingfilé fylld med vitlöksfärskost.

Här är mitt recept:

Risotto 

Till 4 pers:
2 schalottenlökar, hackade
50 g smör
3 dl avorioris
2 dl vitt matlagningsvin eller buljong(jag tar 1 dl vin + buljong för barnens skull)
5 dl grönsaksbuljong
200 g kantareller eller annan svamp, i bitar
1 dl parmesanost, finriven
3-5 krm salt
1 krm svartpeppar

Gör så här:
Fräs löken i två tredjedelar av smöret i ca tre minuter utan att den tar färg.



Lägg sedan i riset och rör om tills riskornen ser genomskinliga ut. Häll på vinet, rör om och koka på svag värme. Rör då och då och börja späda med buljongen lite åt gången.


Fortsätt så tills all buljong kokat in och risotton är krämig. Det tar ca 20-25 minuter.

Stek då svampen i resten av smöret i en stekpanna.



Blanda ner svampen och osten i risotton och krydda med salt och peppar.



Redo att avnjutas. 

Kycklingfilén som vi åt till skar jag en ficka i och fyllde med ca en matsked färskost med smak av vitlök. Jag brynte dem snabbt och kryddade innan jag stekte färdigt dem i ugnen i ca 15-20 minuter. 


Till det hade vi sallad och stekta grönsaker. Jättegott!



Barnen fullkomligt slevade i sig av risotton och jag blev riktigt tokmätt själv ;).

Ha nu en fortsatt skön lördagskväll! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar