söndag 22 september 2013

Banancupcakes och Tala Icing Syringe Set


Hallå där!

Cupcakes hör till mina favoritbakverk. Både när det gäller att baka dem och att äta dem :). Igår var första gången på lääänge som jag slog till med ett bak här hemma och Leilas Chunky monkey cupcakes stod som ursprungsrecept med några små modifieringar. 

Jag, som i vanliga fall är van vid att spritsa med påse och olika sorters traditionella tyllar, försöker nu bli bra på att använda detta utmärkta set från Tala. 




Setet består av sex olika minityllar och en "spruta" som man fyller med frosting/glasyr och spritsar med. Jag fick setet i present och i vår lilla stad finns det i butiken Stil & Ting. 

Det är lite pyssligare och petigare men supersmidigt och lätt att använda. Måste bara få till den där sista finfina finishen ;). Så här såg dagens första cupcake ut ;):


och så här blev slutresultatet:




Här är receptet på cupcakesen:

Chunky monkey cupcakes (12 st)

2 ägg
1,5 dl strösocker
75 g smör
3/4 dl mjölk
2 vetemjöl
0,5 dl Bake pro(proteinpulver)
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
75 g Marabou mjölkchoklad
3 bananer

Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
100g philadelphiaost Marabou
1 msk varmt kaffe

  1. Sätt ugnen på 175 grader(varmluft).
  2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.
  3. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver, salt, ingefära och kanel och vänd försiktigt ned det i smeten.
  5. Grovhacka chokladen. Mosa 1 banan och skiva 2. Rör ner chokladen och bananerna i smeten.
  6. Placera ut muffinsformar i en muffinsplåt och fyll till 2/3 med smet. 
  7. Grädda dem i mitten av ugnen i 15-20 minuter. Låt svalna!



  1. Rör smör, florsocker och vaniljsocker krämigt. 
  2. Vispa ner philadelphiaosten och till sist kaffet.
  3. Bred eller spritsa ut frostingen på kakorna och garnera efter tycke och smak.
Hoppas att du får en skön söndag!

Kram!

2 kommentarer:

  1. Tur för oss att det blev över! Peter, jag och våra gäster tyckte de var supergoda!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så roligt. Jag tyckte också om dem. Bästa E tyckte att de smakade för mkt banan ;). Jag kommer dock att göra dem igen!

      Kraaaam!

      Radera