söndag 15 september 2013

Helstekt kyckling i ugn

Tooodeloo!

Här har vi haft en riktigt slapp söndag. Gårdagens supertrevliga 40-årsfest ledde till en ganska sen natt och jag som i vanliga fall somnar mellan tio och elva på kvällarna ;) har varit sååå trött.

Något av det bästa med söndagar är att det ofta finns tid till att laga mat. Det lät kanske som att vi inte lagar mat de andra dagarna ;)? Nädå, vad jag menar är att vi inte behöver ha bråttom och laga mat som går fort att tillaga. En av favoriterna är att helsteka kyckling i ugn. Kryddningen kan varieras i det oändliga men min favorit är att pensla kycklingen med smör som blandats med lite soja och sedan krydda med aromat, kycklingkrydda(Alpnaering) och några varv med pepparkvarnen överst.



Sedan steker jag den i ugn i 180-200 grader. Beräkna en timmes stektid per kilo. Kycklingen är färdig när köttsaften är klar och köttet lossnar från benen. Jag brukar täcka kycklingen med ugnsfolie när den fått fin färg så att den inte blir bränd.



Av stekskyn toppreder jag en sås med lite mjöl utrört i vatten och tillsätter grädde. Krydda med lite vitpeppar, aromat och curry. Så gott till alla sorts potatis. Idag serverade vi kokt potatis, kokta grönsaker och gele till. Himmelskt god husmanskost!



Ha det gott i höstrusket! Vi hörs!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar