tisdag 2 december 2014

Saffranscupcakes



Så var vi äntligen inne i december. Jag tycker alltid det känns lite lättare när julens månad är här. Även om mörkret stannar kvar längre och sänker sig tidigare så känns blotta tanken på att det snart vänder igen upplyftande för min del.

Till vårt första adventsfika bakade jag saffranscupcakes. Saffran i alla dess former är ju magiskt gott och det händer att jag mitt i sommaren slår till på saffransbak av något slag. Saffran är ju alldeles för gott för att avnjutas under endast en av årets månader :). 

Det är samma recept som saffranskakan som finns här på bloggen men med 1 dl finrivna morötter också. De blev så saftiga och goda. 

Saffranscupcakes

Ingredienser:
200 g smält smör
2 ägg
3 dl socker
2 1/2 dl mjölk
1 dl finriven morot
2 paket saffran
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
100 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kallt vatten

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. 
Smält smöret och låt svalna lite.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt mjölk och saffran i smöret och vispa ned det och den rivna moroten i äggsmeten.
Blanda mjöl och bakpulver och blanda ned i smeten.
Häll upp i muffinsformar till två tredjedelar.
Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.

Frosting:
Vispa smör, florsocker, philadelphiaost och vaniljsocker krämigt. Tillsätt vattnet och vispa en sista snurr,

Spritsa eller bred frostingen över avsvalnade cupcakes.



Nu bär det iväg till naprapaten för lite uppmjukning av min onda rygg. Ha en fortsatt bra dag!

Kram Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar