lördag 31 januari 2015

Boktips till små bokslukare

Från det att barnen är små är det så mycket vi vill och bör lära dem. En sak som jag bestämde mig för redan när Alva låg i magen var att jag ska göra allt jag kan för att hjälpa mina barn att bli vassa på läsning. Jag som jobbar i skolan och är svensklärare vet hur otroligt viktig läsningen är. Skolan blir alltmer teoretisk och även i de renodlat praktiska ämnena ingår det numera teoretiska områden som ställer krav på förmåga att läsa olika typer av texter. Så hur gör man då? Albert Einstein hävdade att: vill du ha intelligenta barn, läs för dem...vill du ha ännu mer intelligenta barn...läs ännu mer! Vi föds alla med olika förmåga att ta till oss kunskap men jag är helt övertygad om att man kan förbättra möjligheterna genom att läsa mycket för och med sina barn. Alva slukar böcker som aldrig förr och favoriterna just nu är dessa:


LasseMajas detektivbyrå...Hon sträckläser dem för det mesta och pratar mycket om Lasse och Majas äventyr, så har du ännu inte börjat med dessa är det ett hett tips ;).

Jag är nyss hemkommen från en tung och snöig promenad och eftersom plogen tydligen inte hittat ut än så blev det till att pulsa fram. Snart bär det iväg till goda vänner för lite fika och slutligen diskobowling.

Önskar dig en trevlig lördag!

Kram Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar