lördag 24 januari 2015

Vaniljglass (med vaniljsocker)


Idag blev det hemgjord glass till mellis hos oss. Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är verkligen något särskilt med hemgjord glass. Sååå mycket godare än köpeglassen(som ju också smakar bra förstås). Vi kör i vår glassmaskin men det går lika bra att frysa smeten om man rör om den några gånger under första två timmarna.

Vaniljglass

Ingredienser
3 äggulor
100 g strösocker
10 g vaniljsocker
2,5 dl helmjölk
2 dl vispgrädde

Gör så här:
Vispa grädden ganska hård. 
Vispa sedan äggulor, sockret och vaniljsockret tills det är luftigt. Tillsätt mjölken under omrörning. Rör ned grädden och låt allt blandas ordentligt. Tillred i glassmaskin i ca 40-50 minuter. Om du inte har glassmaskin så häll upp i en glasslåda/form med lock och frys i 3-4 timmar. Rör gärna 2-3 gånger under de två första timmarna för att undvika iskristaller.

Jag frös glassen efter tillredningen i glassmaskinen och åt den sedan med en underbar kolasås. Den förtjänar faktiskt ett alldeles eget inlägg tror jag ;). Sen toppade jag med små söta minimaränger. Sååå gott!


Ha en finfin lördagkväll!

Kram Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar