onsdag 29 maj 2013

Kycklingpaj

Heeeej!

Onsdag idag och faktiskt lill-lördag på riktigt. Jag och barnen är lediga i morgon eftersom det är stängningsdag på förskolan. Inte helt fel ;). 

På eftermiddagen kom mina kollegor i arbetslaget hit och vi hade knytis med en massa gott och pratade om stort och smått. Mysigt!


Tack bästa lag D för bubbel och finfint armband <3.

Här är nu receptet på kycklingpajen som vi åt. Det är ett recept som jag fått för många år sedan av fina Cissi och pajen är en av mina absoluta favoriter.

Kycklingpaj

Pajdeg:
150 g smör
3 dl mjöl
2 msk vatten

  • Nyp ihop smör och mjöl och tillsätt vatten. 
  • Forma till en deg och tryck ut i pajform. 
  • Grädda i 225 grader i 10-15 minuter(glöm inte att fästa ugnsfolieslingor på kanterna så att de inte "trillar" ner).


Fyllning:
1 grillad kyckling eller 3 kycklingfiléer
1 röd paprika
1 gul paprika
2 gula lökar
2 pressade vitlöksklyftor
2 msk senap
3 msk ketchup
1-2 msk curry(jag tar 1 msk om barnen ska äta)
salt och peppar
2 dl creme fraiche

  • Strimla kyckling och grönsaker.
  • Bryn allt i stekpanna.
  • Tillsätt kryddor och häll sist i creme fraiche och låt puttra en stund.
  • Fyll pajskalet och servera(Om man vill kan man strö över lite riven ost och ställa in pajen i ugnen tills osten smält)

En god sallad till är ett måste ;).

Ha det gott! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar