torsdag 30 maj 2013

Jordgubbscheesecake

Hej hopp!

och vilken härlig dag det har varit idag. Sommarvärme och mycket sol...underbart! Jag tittar in för att lägga upp receptet på en cheesecake som vi åt igår när mitt arbetslag var här. Jag tycker själv att den är sååå sanslöst god och den brukar falla många andra i smaken också ;). Som bäst är den nu när det finns färska jordgubbar  men den fungerar superbra som både fika och dessert under alla årstider. Jag hittade receptet hos Victoria på Matplatsen och jag föll pladask för detta recept ;). Denna gången gjorde jag den dessutom med laktosfria produkter så att alla skulle kunna äta den och det blev också tokmumsigt.


Jordgubbscheesecake

100 g färska jordgubbar
3 dl vispgrädde
200 g naturell färskost
3 äggulor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 krm salt
ca 120 g singoalla cheesecake
ca 1 dl jordgubbssylt squeezy 
Garneringjordgubbar

  • Mixa jordgubbarna till puré. 
  • Vispa grädden. 
  • Vispa ihop färskost, äggulor, socker, vaniljsocker och salt i en separat bunke.
  • Vänd i grädden och jordgubbspurén.  
  • Krossa kakorna grovt. Varva glassmeten med kaksmulorna och sylten i en form.

  • Täck formen med plastfolie och frys glassen i minst 5 timmar.
  • Ta fram den ca en halvtimme innan servering så att den hinner tina lite.

Mums, mums!

Ha det gott! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar