lördag 4 maj 2013

Viltlax

Hej hopp!

Hoppas att du har en skön lördag! Här har vi nyss ätit en god laxlunch och jag tänkte passa på att dela med mig av receptet. Själv har jag bara en handfull goda laxrecept och skulle gärna vilja hitta fler. Speciellt sådana som är snabba och lättlagade. Det här receptet kommer från Ica och äts av både stor och liten här i huset.

Viltlax

600 g laxfile i bit
1 tsk salt(jag brukar använda Knorrs fiskkrydda)
2,5 dl matgrädde(jag brukar dock ta lite mer eftersom vi är galna i sås)
2 msk lingonsylt
2 msk vilt- och kantarellfond
1 tsk timjan
1 krm svartpeppar

Gör så här:
  1. Lägg laxen i en ugnsfast form. Krydda med salt.
  2. Blanda grädde, sylt, fond, timjan och peppar i en skål och häll över laxen. 
  3. Ställ in ugnen på 200 grader i ca 20-25 minuter.
  4. Servera med pressad potatis och goda grönsaker. t.ex lite sallad och gröna ärtor ;) . 
Nu måste vi fixa i ordning oss lite grann. Senare idag väntar kalas för min systerdotter och barnens kusin som fyllde 17 år igår. 

Ha det gott! Kram!

2 kommentarer: