lördag 23 november 2013

Grova scones

God morgon!

Vilken skillnad mot hur jag kände mig igår :). Natten har varit helt lugn och båda sjuklingarna har sovit hela natten...och jag med för den delen. Visserligen väcktes jag klockan sex av Noah men det känns helt okej när alla har sovit gott. 

Här är en magiskt vacker morgon. Himlen lyser rosa när solen nu sträcker sig upp och rimfrosten vilar vit på både gräs och träd denna kyliga novembermorgon.

Nu vankas snart lördagsfrulle. Pappan här i huset saknas fortfarande men vi myser ikapp ändå och jag har bakat grova, nästan fettfria och jättesmarriga scones. Här är receptet:

Grova scones (16 bitar)

4 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
0,5 dl vetekli
0,5 dl havregryn
0,5 tsk salt
4 tsk bakpulver
4 dl fil(lättfil funkar också om du vill ha ännu mindre fett)

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 250 grader. 
  • Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. 
  • Slå över filen och rör ihop till en deg. Den blir kladdig!
  • Dela degen i fyra delar och lägg ut som runda kakor på plåt med bakplåtspapper. Platta till med mjölad hand och strö över lite havregryn. 

  • Nagga kakorna och grädda i ca 10 minuter.
Jag äter med ganska mycket smör, ost och en god marmelad. Mums!


Ha en finfin lördag!

Kram






2 kommentarer: