söndag 10 november 2013

Pulled pork och fars dag!

Hej hopp!

Ujeuj, så tyst det är härinne. För egen del så har jag min dator på jobbet hos data-Daniel för lite fix. Fick en sprillans ny i veckan men den ville inte riktigt göra som jag ville ;). Därför har jag inte haft samma möjlighet att titta in här. Lånar E:s dator för ett snabbt inlägg.

Har ni firat någon idag på denna alla fars dag. Här hemma har vi firat lite lagom och jag har också hunnit förbi hos min egen pappa på en snabb visit.

Hur länge har man inte läst om pulled pork på alla matbloggar? Jag har tänkt läääänge att jag vill testa...och så nu, äntligen, var det alltså dags. Det finns ju en uppsjö av recept, av varierande svårighetsgrad, att hitta på nätet och jag valde ett som inte krävde så mycket förberedelser och där jag hade alla ingredienser hemma ;). Såhär blev resultatet:


Verkligen sååå sjukt saftigt och till konsistensen helt perfekt. Det fullkomligt föll isär. När man läser serveringstipsen så tycker de flesta att pitabröd, hamburgerbröd eller tortillas är goda tillbehör. Vi serverade cole slaw, en mango chutneysås, pitabröd och lite goda grönsaker till:


Såhär monterade jag min pulled pork-kebab :).


Jag tyckte att köttet smakade bra men jag hade nog för höga förväntningar på rätten i sig. Om jag ska vara ärlig så gjorde tillbehören mycket för smakupplevelsen men jag ska absolut testa denna rätt fler gånger och då med en annan kryddning.

Här är recept för dig som vill testa(hittat hos Ulrika)

Pulled pork

Ingredienser:

ca 1 kilo fläskkarré i bit
1 vitlöksklyfta
2 msk soya
2 msk sweet chili sauce
1 msk senap 
1/3 tsk svartpeppar

Pressa vitlöksklyftan och blanda med övriga ingredienser. Gnid in köttet och marinera gärna en stund. Lägg sedan köttet i en ugnstålig gryta med lock. Jag stekte vår i ugn över natten, 80 grader i 12 timmar. Blev perfekt till fars dagslunchen ;). Man kan också steka köttet i 100 eller 125 grader och då kortas tiden men mellan 6-8 timmar tar det att få köttet mört.

Hoppas att du får en bra start på veckan!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar