lördag 16 november 2013

Saffranskladdkaka med vit choklad



Hej, hej!

Sitter här efter en lite smått svajig vecka. Själv råkade jag ut för migrän på onsdagsmorgonen och sent på kvällen vaknade Noah med falsk krupp, vilket ledde till ett nattligt besök på akuten. Allt slutade väl, men ibland är det lite väl spännande att vara småbarnsförälder...puh! 

Nu är här alldeles stilla. Den nästan fulla månen glimmar trolskt i vattnet och det gör denna novemberkväll väldigt vacker. Insåg just att vackra novemberkvällar måste vara galet sällsynt :). November kan ju istället vara vemodigt dyster. 

Hur som helst...min fina E fyllde i veckan och därför firade vi så smått med grannarna igår :). Till efterrätt gjorde jag en supersmarrig kladdkaka. Ni som känner mig vet att jag är galen i kladdkakor och saffran och dessutom är jag svag för vit choklad. Så det var väl inte helt otippat att denna smarriga kaka skulle falla mig i smaken ;). Jag googlade på saffranskladdkaka och hittade den inne hos Söta saker. Jag följde receptet bortsett från att jag tog ett extra paket saffran.


Saffranskladdkaka med vit choklad 

Ingredienser:
100 smör
100 g vit choklad
2 ägg
2 dl socker
2,5 dl vetemjöl
2 paket saffran

Gör såhär:
  • Mortla saffranet med lite socker(och ev lite hett vatten).
  • Smält smöret med vit choklad på låg värme.
  • Vispa ägg och socker och tillsätt sedan alla ingredienser. 
  • Häll upp smeten i en smord form och grädda  i 200 grader i 15 minuter.
Lättvispad grädde var jättegott till! Kakan var så god så jag gjorde en idag också :).




Ha det bra!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar