söndag 2 mars 2014

Dajmtårta


Söndag igen och vi får ställa in en planerad tripp till vänner i Örebro p.g.a. envisa baciller. Här är vi dock friska och nu när "vabruari" är över får vi skatta oss lyckliga över att vi bara haft en enda vab-dag. Det är rekord :) och jag känner mig verkligen tacksam för "friska" dagar. 

Här kommer ett recept på en supersmaskig kladdkaka/tårta som vi åt förra helgen med goda vänner. Dajmtårtan hittade jag i den här finfina boken från Smultrongården.  


Jag har gjort några modifieringar och här är receptet:

Dajmtårta

Ingredienser:
4 ägg
2 dl socker
1,5 dl mjöl
1 krm salt
200 g smält smör
200 g smält choklad

Garnering:
2,5 dl vispgrädde
1,5 msk oboy
2 krossade dubbeldajm

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa ägg och socker till vitt skum.
  • Smält smör och choklad och låt svalna.
  • Blanda mjöl och salt i äggblandningen och tillsätt sedan smör-och chokladblandningen. 
  • Smörj en springform(om du vill ta bort kakan från springformen när den svalnat och kunna lägga den på ett fat måste du täcka botten med en rundel av bakplåtspapper). Häll smeten i springformen och grädda i 20-25 minuter(i receptet står 14 minuter men jag tycker att det är för kort tid för min ugn). 
  • Vispa grädden och tillsätt oboy och krossad dajm. Bred över KALL kaka. 



Garnera efter tycke och smak!


Jag hade minipollys hemma som fick pryda toppen :)


Kakan förvaras med fördel i kylen några dagar så gör den helst dagen innan du ska äta den.

Ha en skön söndag! Vi hörs!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar