lördag 15 mars 2014

Ugnsstekt kycklingfilé med brynt sojasmör

Idag är det en krasslig lördag för min del. Våra planer på att åka till Örebro för att uträtta en del ärenden, träffa goda vänner och gratta E:s bror gick om intet. Suck!!! Så E fick själv ta barnen och gratta sin bror och jag har vilat lite.

Nu passar jag på att skriva lite här och samtidigt berätta om gårdagens middag. Den bestod av kycklingfilé som lagas färdigt i ugnen och som sedan läggs på en bädd av ugnsstekt sparris och över det hälls en sagolikt god sås av soja, smör och citron.




  • Bryn kycklingfiléer på båda sidor i stekpannan. Krydda med dina favoritkryddor(jag använder Alpnaerings kycklingkrydda och svartpeppar). Lägg filéerna i en ugnsfast form och stek dem färdigt i 180 grader. Det tar 15-20 minuter beroende på storleken. 
  • Gnid in sparrisen med olivolja och stek i ugnen i 5-10 minuter. Strö flingsalt över dem när du tagit ut dem från ugnen. 
  • När kycklingen är färdig skär du den i skivor och lägger ovanpå sparrisen. 
  • Bryn sedan 25-50 g smör i en kastrull tills det blir gyllenbrunt. Häll i soja, en halv deciliter till 25 g, och ett par teskedar färsk citron. Här får du prova dig fram till det du gillar. Kanske vill du ha mer smör i förhållande till soja och vill du ha mer syra får du tillsätta mer citron. Man kan ha lite av det rivna citronskalet i men jag föredrar bara citronsaften. 
  • Häll slutligen såsen över kycklingen. Busungarna vill helst ha bearnaise till :). Sååå gott med ugnsrostad potatis och grönsaker till. Mums, mums, mums!




Nu står busungarna på tröskeln och snart blir det hämtmat här. Känner mig alldeles för trött för matlagning ikväll.

Vi hörs!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar