lördag 10 maj 2014

Kycklingfilé fylld med vitlök, tomat och basilika

I morse styrde jag och en god vän vår kosa mot Örebro för lite shopping och umgänge. Jag fick en hel del uträttat och både smått och gott fick följa med hem. Vi kom hem i tid och jag har hunnit mysa och leka med mina busungar på eftermiddagen.

Nu tänkte jag bjuda på ett kycklingrecept med smarrig fyllning som jag lagade ikväll. Om du, precis som jag, gillar vitlök, basilika och soltorkad tomat så måste du testa detta.

Fylld kycklingfilé

Ingredienser:
4 utbankade kycklingfiléer(jag köpte Kronfågels minutfilé)
1 pkt bacon

Fyllning:
15 marinerade soltorkade tomater
1 kruka färsk basilika
2 msk olivolja(eller olja från de soltorkade tomaterna)
1 dl chilimarinerade vitlöksklyftor

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa alla ingredienser till fyllningen med mixer eller matberedare.
Fördela fyllningen på filéerna. 


Vik ihop dem till ett paket. Linda baconskivorna runt filéerna.
Bryn i stekpanna tills de fått lite färg och lägg dem sedan i ugnssäker form(hit kan de förberedas om du vill äta senare).
Ställ in i ugnen och stek i 20 minuter.

Vi åt dem med ugnsrostad potatis/grönsaker och grillad sparris. 


Såå gott!


Nu rullar Gladiatorerna och snart vankas Eurovision song contest. Tveksamt om jag orkar titta färdigt men jag hoppas givetvis att det ska gå bra för Sanna :).

Trevlig lördagskväll!

Kram

4 kommentarer:

  1. Ser fantastiskt gott ut! Härligt att se att du uppskattar vår Minutfilé!
    Bästa hälsningar
    Jenny på Kronfågel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa Jenny, det var verkligen supergott :).

      Hälsningar Malin

      Radera
  2. Det var jätte gott, var lite rädd att fyllningen skulle rinna ur, men det gjorde det inte. Åt det med krämig pastasallad🤗

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, pastasallad till låter mumsigt! Kram Malin

      Radera