söndag 5 oktober 2014

Världslärardagen - en repris

Det här inlägget skrev jag för precis två år sedan och eftersom ämnet fortfarande är högaktuellt så kör vi en repris :)


Jag har ett av världens viktigaste jobb och jag tror att en stor del av världens befolkning tycker likadant. Jag tänker mig i alla fall att de som har barn definitivt håller med...och trots detta har jag ett av de jobb som människor gärna klankar ned på, i alla fall här i vårt avlånga land. 




Det är visserligen så att läsförståelsen hos barn sjunker drastiskt och de barn som är svaga i läsning får svårigheter i skolan och blir därmed de som ofta går ut nian med ofullständiga betyg. Jag tycker dock att man får den skola man förtjänar. Man skär ner på skolan så till den milda grad, man öser över lärarna massor med administrativa uppgifter på bekostnad av välplanerad undervisningstid. Samtidigt dumpar man lärarnas löner så att de framstår som ett hån i jämförelse med andra akademiska grupper med samma studietid. Skolans värld har dominerats av kvinnlig arbetskraft och det är sannolikt en anledning till att man lyckats hålla löner och arbetsförhållanden på en lägsta acceptabel nivå. Inte helt otippat orsakar det lärarbrist.




Det är min uppfattning att de flesta pedagoger vet vad som krävs för att åter få den svenska skolan på fötter. Det som behövs är mer tid för och med eleverna, mindre undervisningsgrupper och resurser till de elever som behöver extra stöd. Politikerna vet förstås om detta men de är helt enkelt inte villiga att satsa de pengar som krävs. Att det nu har blivit regeringsskifte lär knappast ändra på det. Som du kanske minns var det Göran Persson och socialdemokraterna som kommunaliserade skolan, vilket lett till att alla elever inte ges samma förutsättningar längre.




Hur som helst...idag är det världslärardagen och den ska jag fira stort...eller inte ;) men jag är i alla fall en stolt lärare och jag gillar mitt jobb trots allt slit. Jag väntar bara på att politikerna ska inse mitt värde och fatta lite kloka beslut gällande skolan.





Ha en fin söndag och var extra snäll mot en lärare idag ;).




Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar