onsdag 1 augusti 2012

Fryst cheesecake med bär

Hej igen! 

Nuförtiden pratas det mycket om att man ska laga mat med säsongens råvaror. Det är väl framförallt ur ett miljöperspektiv som man förespråkar detta. Det är ju verkligen onödigt att frakta varor över hela världen innan de hamnar på matbordet. Jag tror också att de flesta gillar att äta närproducerat och ekologiskt så långt det är möjligt. När det gäller frukt och bär så finns det ingen säsong som överträffar sommaren. Inte för mig i alla fall. Citrusfrukter i all ära men när sommarens första bär kommer är jag helt lyrisk. Jag älskar jordgubbar <3 men är också lite galen i hallon, vinbär, rabarber, körsbär med mera. I söndags gjorde jag en fryst cheesecake med jordgubbar, hallon och blåbär.



Extra roligt var det förstås att jag och min lilla Alva plockat både hallonen och blåbären till cheesecaken. Receptet hittade jag hos Linda Lomelino som gör de vackraste av tårtor. Om du inte hittat dit så kommer receptet här! I Lindas recept är det citronskal i cheesecakesmeten men det uteslöt jag eftersom jag gillar när det är sött ;).

Fryst cheesecake med säsongens bär

Oreobotten:
150 g oreokakor

+5 extra hela oreokakor till mittenlagret
50 g smält smör



Cheesecakesmet:
300 g cream cheese
250 g ricotta
4 dl vispgrädde                 
1 1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljpulver


100 g jordgubbar (frysta går bra)
150 g blåbär och hallon


Dekoration:

Färska jordgubbar, blåbär och körsbär 

Botten:
Krossa oreokexen till fina smulor och blanda smulorna med det smälta smöret.

Lägg bakplåtspapper eller plastfolie i botten på en springform, 18–24 cm i diameter(Jag tog en kastrull och lade plastfolie i).
Tryck ut degen i botten på springformen. Ställ in formen i frysen. 


Cheesecakesmet:

Vispa cream cheese, ricotta, vispgrädde, socker och vaniljpulver krämigt. 


Mixa jordgubbarna till puré och blanda med hälften av cheesecakesmeten. 


Häll smeten över oreobottnen och ställ in i frysen minst 30 minuter.

Ta ut formen ur frysen, dela de fem extra kakorna på hälften och lägg dem i ett lager ovanpå jordgubbssmeten. Mixa 100 gram blåbär och hallon till puré och blanda dem med resterande cheesecakesmet. Rör i 50 gram hela blåbär och hallon, och häll sedan smeten i formen. 


Täck över och ställ i frysen, minst 5 timmar. Kom ihåg att plocka fram tårtan minst 30 minuter före servering. Dekorera med färska bär. 


Underbart god blev den men nästa gång skippar jag nog de hela bären i blåbär- och hallonfyllningen. Den blev lite mer isig än jordgubbsfyllningen. 

Stor kram!


                        
                        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar