lördag 18 augusti 2012

Jobbstart och sommarens saft

Hej på er!

I måndags började jag och E att jobba igen efter sommarledigheten. Alva och Noah började åter på förskolan och då kom sommaren som vi alla väntat på. Veckan har varit strålande fin och även om vi jobbat har vi hunnit njuta av värmen och solen. Jag passade på att koka saft i veckan och det är verkligen lyxigt gott. Det finns många goda köpesafter men det blir ju aldrig samma sak som den man gör själv. 



 Här är mitt recept:


                                            Blandsaft

1 kg blandade bär(jag tog jordgubbar, hallon, röda vinbär och blåbär)
6,5 dl vatten
6 dl socker/per avrunnen liter
1 krm natriumbensoat/per avrunnen liter

                                              Gör så här: 
Rensa och skölj bären.


  • Koka upp vattnet och lägg i bären och koka kraftigt i ca 10 minuter.
  • Rör sönder bären och tryck dem mot kastrullens kant så att saften kommer ut.
  • Sila bärmassan genom duk i ca 30 minuter(jag lägger silduken i ett durkslag och sätter över en rostfri bunke).
  • Mät upp den sura saften, koka upp den, rör ner sockret och koka upp igen. 
  • Ta kastrullen från värmen och låt stå en stund tills en hinna bildats. Skumma!
Så här såg min saft ut då den svalnat och det bildats en hinna. Visst ser den riktigt läskig ut? För du ser väl vad för figur som skummet formats till? Huu! 

  • Blanda i natriumbensoat utrört med lite saft i en kopp(om du ska förvara saften länge, annars kan man hoppa över det). 
  • Häll den heta saften i varma, väl rengjorda flaskor. Tillslut flaskorna och förvara svalt.

Ha det bra nu! Stor kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar