onsdag 1 augusti 2012

Räkpaj

Heeeeeej!

Häromdagen åt jag en av mina favoritmatpajer. Nämligen räkpaj. Som paj sedd är den dessutom riktigt hälsosam. Till och med min sambo som inte är överdrivet förtjust i matpajer tycker om den. Det kan ha att göra med att den är full-proppad med protein. Receptet hittade jag på arlas hemsida för många år sedan. 

Räkpaj

 Pajdeg:
            2 1/2 dl vetemjöl (jag brukar ta hälften grahamsmjöl)
            75 g smör    
            3/4 dl kesella lätt

Hacka ihop smör och mjöl(jag använder matberedare). Tillsätt kesella och blanda till en deg. Tryck ut degen i en pajform och låt vila i kylen ca 30 min. Nagga degen och förgrädda pajen i 200 grader i 10 minuter. 

Fyllning:
             3 ägg
             250 g Keso chili
             200 g skalade räkor(jag brukar ta dem direkt från frysen)
             2 dl riven ost(västerbotten är supergott men barnen gillar   
             den bäst med mild ost)

Vispa upp äggen och blanda med keso, räkor och den rivna osten. Häll blandningen i pajskalet och grädda i ugnen(200 grader) i 25-30 minuter tills den stelnat. Avnjut med en god sallad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar