torsdag 2 augusti 2012

Skördetid!

Hej på er!


Idag har jag äntligen fått gotta mig i sommarens första skörd. Sanningen är den att jag bara odlar två grönsaker denna sommar och i år är det för övrigt odlingspremiär för min del. Jag gillar det skarpt och hoppas att någon yta av vår trädgård ska få bli ett hyfsat odlingsland i framtiden. Mina sugar snaps sådde jag sent, i juni, och först nu var det alltså dags för skörd.
Svensklärare som jag är, så kan jag ibland reta mig på att vi svenskar använder engelska ord fastän det finns ett alldeles ypperligt svenskt ord för samma sak. I fallet sugar snaps så har jag då och då grunnat på vad det heter på svenska. Sockerärta är ju inte riktigt korrekt då det ju är en annan, smalare variant av sugar snaps. Jag har heller aldrig sett något svenskt namn på denna i någon butik. De varuförs ju helt enkelt som sugar snaps. Självklart var jag tvungen att googla och hittade då två ord som jag gillade. Nämligen sockerböna och salladsärta. Som jag använder dessa godingar så passar nog salladsärta bäst MEN jag gillar namnet sockerböna mest. När jag så tittade i SAOL så finns där endast sockerböna. Så nu vet ni det! ;)


Hur som helst, jag avnjöt dem i en smarrig sallad till kvällens grillmiddag men till helgen ska jag knipsa av några och dippa i någon god dipsås. Mums!
Ha det gott! Kram!

1 kommentar:

  1. Mina sockerärtor, som jag trodde var sockerbönor;-), satte jag alldeles för sent denna kalla sommar.

    SvaraRadera