lördag 22 februari 2014

Bakad potatis och jakt på galonisar

Hej hopp!

Här har vi ägnat förmiddagen åt att jaga runt efter galonisar till Alva. Vi blev tyvärr lottlösa! Det ska bli ganska många plusgrader i början av veckan och jag kan bara föreställa mig hur skolgården kommer att se ut efter de senaste dagarnas snöfall...som ju för övrigt känns så o-värt(som min systerdotter skulle sagt). Med två torkskåp på ca 70 barn så kan man ju gissa hur ytterkläderna kommer att kännas när man hämtar på eftermiddagen. Men, men...det får väl bli ett gäng extra ombyten och extraoveraller med på måndag.

Ibland äter vi bakad potatis här hemma och det är en favorit även hos våra små. Man kan ju göra alla möjliga röror och fylla potatisen med men vi föredrar lite smått plock och keso eller creme fraiche.



Tvätta potatisarna och stick några hål i dem med en provsticka. Ibland bakar jag dem i mikron i ca 7-10 minuter/potatis. Vänd dem då efter halva tiden. Enkelt är också att ställa dem i ugnen i 225 grader i 50-60 minuter.

När de är klara, skär ett snitt och lägg i en klick smör eller bregott. Salta, gärna med något gott örtsalt, och lägg i lite riven ost. Jag fyller helst min potatis med keso och räkor eller kassler. Mums!



Nåväl, ikväll väntar lite festligheter då en kär vän fyllt 40 år i veckan. 40 år...hujedamej :), vart tar åren vägen?


Vi hörs!

Kram

2 kommentarer:

  1. ååh va mumsigt!Hoppas du hade kul på 40 års festen=)kram kram Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var supertrevligt på 40-årsfesten! Hoppas att allt är bra med dig/er!

      Kramisar <3

      Radera