söndag 2 februari 2014

Minisemlor


Du har väl inte missat att det är semmeltider :). Jag föredrar dem i ministorlek eftersom de kan bli ganska mäktiga. I mina semlor har jag både jäst och bakpulver vilket gör dem både saftiga och luftigt höga. Sååå goda!

  Minisemlor (40 st)

Ingredienser:
75 g smör
3 dl mjölk
3/4 dl strösocker
1 krm salt
2 tsk stött kardemumma
1 ägg
25 g jäst
ca 9 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

1 uppvispat ägg till pensling

Gör så här:
  • Smält smöret. Häll i mjölk och låt blandningen bli fingervarm(37 grader). Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägg.
  • Finfördela jästen i en bunke och häll degspadet över. Rör tills jästen löst sig.
  • Tillsätt det mesta av mjölet blandat med bakpulver. Arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk i ca 40 minuter.
  • Ta upp degen på mjölat bakbord. Dela den i två bitar och dela sedan dessa två itu och dela i tio bitar av vardera. Forma runda bullar. Jäs bullarna under duk på en plåt täckt med bakplåtspapper i 30 minuter.



Sätt under tiden på ugnen på 225 grader. Pensla med ägg och grädda i 4-5 minuter mitt i ugnen.

Fyllning:
Beräkna ca 10-15 g mandelmassa per semla. Skär ett lock på varje bulle och gröpa ur inkråmet. Blanda med riven mandelmassa. Tillsätt lite mjölk eller matgrädde tills blandningen blir lagom krämig(jag brukar mixa med stavmixern). Fyll bullarna med fyllningen och klicka eller spritsa på grädde. Lägg på locket och sikta över florsocker.



Hoppas att du får en bra start på veckan!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar