tisdag 18 februari 2014

Club sandwich


I lördags åt vi vår alla hjärtans-måltid. Det blev en Club sandwich, som är en riktigt god rätt/smörgås som kan varieras mycket efter tycke och smak. I originalrecept rekommenderas oftast franskbröd och majonnäs som dressing men jag valde ciabatta som bröd och en god guacamole som dressing. Sååå gott!

Det här behöver du till 4 personer:
4 ciabatta
3 kycklingfiléer
1 pkt bacon
2 avokado
1-2 vitlöksklyftor
0,5-1 dl creme fraiche

tillbehör som sallad, tomat och tunna lökringar.

Gör så här:
  • Dela filéerna i mindre bitar(ca 3 bitar/filé)Tillaga kycklingen, antingen steker du den i stekpanna eller i ugnen. Krydda!
  • Stek sedan baconet som du tycker att det blir godast.
  • Tärna avokadon och finhacka vitlöken. Mixa sedan avokado och vitlök med creme fraiche. Du kan förstås pressa vitlöksklyftan men smaken blir stickigare och starkare i kalla såser då. Våra barn är lite känsliga för den stickiga smaken och äter bättre när vi hackar vitlöken :). Smaka av guacamolen med salt och nymald svartpeppar.
  • Dela och stek till sist ciabattan i grill- eller stekpanna för en frasig yta(jag gned in brödet med lite vitlök efter stekning).
  • Montera ihop sandwichen. Jag lade sallad, guacamole och lökringar underst, sedan kyckling, bacon och tomat. Toppa med brödet och fäst ihop med grillpinne eller tandpetare.
Vi serverade cole slaw, hemgjorda strips och små cornichons till. Mumsfilibaba!



Här skiner solen och utflykt med matsäck väntar. 

Ha en finfin dag!

Kram

1 kommentar:

  1. Hej! Tittar in för andra gången i dag (jag hann inte skriva klart mitt inlägg). Skönt att ni är friska och jag hoppas verkligen att du klarar dig. Kul att du köpt en kamera. Det är svårt att sluta ta bilder när man börjat och jag har upptäckt att när jag fick en bättre kamera fick jag högre krav på att mig själv att lyckas ta den perfekta bilden. :-)
    Kramar L

    SvaraRadera