fredag 7 februari 2014

Kycklinggratäng

Återigen fredag och idag är jag hemma med en sjuk liten Noah. Alva får stanna hemma hon också. Jag trodde att jag skulle få checka av denna vecka som ännu en frisk vecka men tji fick jag. Det heter väl inte vabruari för intet. Hittills har vi inte varit friska en hel februari sedan vi fick barn. Men, men, vi har haft en riktigt bra höst och vinter i övrigt och har faktiskt varit väldigt friska(peppar, peppar). 

Här kommer ett recept på en jättegod kycklinggratäng som jag gjorde i veckan. Receptet är hämtat från Victoria men jag har gjort några små modifieringar..

Ingredienser:

1 grillad kyckling(fördelad i små bitar)
1,5 msk smör
1 msk fransk senap(jag tog Johnnys sötstarka)
3 msk soja
1/2 msk grönpeppar
4 dl grädde(jag tog 3 dl matgrädde och 1 dl vispgrädde)
1 dl creme fraiche

Gör så här:
  • Fördela kycklingen i en ugnsform. Krydda gärna med kycklingkrydda eller grillkrydda.
  • Lägg övriga ingredienser i en kastrull och ge den ett uppkok.Smaka av med salt och peppar och eventuellt mer soja.
  • Häll såsen över kycklingen och låt stå i minst 2 timmar(Jag lät den stå över natten till lunch nästa dag).
  • Sätt ugnen på 225 grader och gratinera i ca 15 minuter.



Servera med ris och goda tillbehör.


Ha en finfin helg och må så gott!

Kram

2 kommentarer:

  1. Ser mumsigt ut! Vet att du skrev om nåt pulver du har i när du bakar, vad heter det och var kan man köpa? Hoppas att Noah piggar på sig fort, vad ärdet med honom? Vi pratade ju kamera, vi har en Nikon och är jättenöjda med den!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag väljer mellan Canon och Nikon men det är svårt att veta vad som egentligen skiljer. Bägge märkena känns som säkra kort. När jag bakar använder vi ett bakprotein som heter Bake-Pro. Märket är Dalblads och E brukar beställa det på t.ex. mmsport.se. Du tar bort en fjärdedel av mjölet och ersätter det med Bake-Pro. Då får du en bättre energifördelning på det du bakar.

    Noah blev magsjuk igår men är redan mycket bättre så nu håller vi tummarna för att vi andra ska klara oss.

    Ha det bra Åsa! Ses!

    Kram Malin

    SvaraRadera