söndag 17 augusti 2014

Att köpa närodlat

Ni som känner mig vet att jag tycker det är viktigt att, så långt man förmår, köpa ekologiskt och närodlat. Det beror ju, som du säkert redan vet, på att många av våra frukter och grönsaker i butikerna är besprutade med allehanda gifter. Vissa av dessa gifter vet man kan orsaka bl.a. cancer. Såååå himla sjuk har den här världen blivit sedan pengarna fått styra i allt större utsträckning. 

I fredags när jag hämtat Noah på förskolan svängde jag in vid handelsträdgården som öppnat vid Stadsskogen 2. Där har de under sommaren odlat tomater och gurka som nu finns att köpa i deras butik. Han som jobbade där plockade mina gurkor direkt från plantan så färskare går ju knappast att få. De var verkligen galet goda och krispiga och busungarna åt nästan upp en hel, fast liten gurka, till frukosten idag ;). Grönsakerna räknas inte som ekologiska men är helt obesprutade. De har bara använt nässelvatten för att hålla ohyra borta. Bra pris var det också. Stort GILLA på det! Nu hoppas jag bara att fler, med mig, gynnar dem så att de får lön för mödan och att vi får ha denna lyx så länge som möjligt.


Ägg, gurka, tomater och finfina kantareller fick följa med hem. Jag gjorde kantarellpaj till vår räkkväll i går och tänkte dela med mig av receptet snart.

I morgon startar skolorna och det är ju vansinnigt roligt och samtidigt lite pirrigt. Vår "lilla" Alva börjar första klass och jag ska möta nya sjuor i morgon. Spännande!

Ha det gott! 

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar