lördag 16 augusti 2014

Sallad Nicoise på mitt vis


Idag har jag slitit mitt hår vid datorn. Bland annat har jag suttit och begärt föräldrapenning eftersom jag ska vara hemma alla torsdagar under hösten. Det känns som att F-kassan gör om varenda gång jag ska uträtta något där och alla tusentals flikar har de flyttat runt så att det ska ta så lång tid som möjligt. Sedan var det också dags att fylla i barnens tider på förskola och fritids. Även där är det en hel del snurrande bland flikar innan jag lyckas komma fram till schemat...SUCK! Även om jag inte är den vassaste vid datorn så ser jag ändå mig själv som normalbegåvad :). Vill framför allt att det ska gå fort.

Till saken...

i veckan när var jag hemma för att äta en snabb lunch gjorde jag en sallad Nicoise. Ja, vad en sallad Nicoise innehåller, det tvista även de lärde om. Jag vet att det ofta är kokt potatis och sardeller i men jag kör en variant som är utan dessa två ingredienser(sardeller gillar jag förresten inte alls) så kanske är det egentligen bara en tonfisksallad ;). I vilket fall så är det en nyttig och mättande sallad som inte ger massor av onödiga kalorier. Det gillar jag!

Det här behöver du till en tallrik/portion:
blandade salladsblad
5-6 delade cocktailtomater
1 kokt ägg
1 liten burk tonfisk(jag använder Abbas minsta burk)
1 avokado 

Till vinägretten:
1 msk olja
1 msk vinäger
1 msk vatten
2-3 msk finhackad röd lök
salt, peppar och italiensk salladskrydda
Gör så här:
Lägg salladsbladen på en tallrik och fördela tomaterna ovanpå.
Skala ägget och skär i klyftor och lägg dem runt om tallriken.
Dela avokadon i två delar och skär dem som en solfjäder :).
Toppa med tonfisken.
Blanda olja, vinäger, vatten och lök. Smaka av med kryddorna och skeda vinägretten över tallriken. Sååå gott!


Ha en finfin lördagskväll!

Vi hörs!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar