söndag 12 januari 2014

Asiatiska räkor med spenat och nudlar

Igår testade vi ett nytt recept ur det senaste numret av Allt om mat. 
Det var verkligen snabblagat och gott. Receptet utlovades som barnfavorit men våra busungar var inte särskilt imponerade. Jag och E kommer definitivt äta det igen. 



Asiatiska räkor med spenat och nudlar (3-4 pers)

Ingredienser:
5 cm färsk ingefära, finhackad
2 vitlöksklyftor, hackade
3 dl matlagningsgrädde
300 g risnudlar
300 g skalade räkor
1 påse babyspenat(jag använde bara halva)
rapsolja, salt, nymald svartpeppar

Gör så här:
  • Fräs ingefära och vitlök i 1 msk olja. Häll i grädden och låt koka i ca 5 minuter. Krydda med en halv tesked salt och 1 krm peppar(i receptet stod det en hel tesked salt men vi som är försiktiga med salt tyckte att det var för mycket).
  • Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Häll av och blanda med 2 msk olja.
  • Lägg räkorna i gräddblandningen och vänd i spenaten.
  • Lägg nudlar i skålar och häll på räkblandningen och servera genast. 
En jättegod rätt i all sin enkelhet, Jag skulle kunna tänka mig att lägga i lite fler grönsaker och någon gång ska jag testa kokosmjölk istället för matgrädde. 

Ha det gott!

Kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar