onsdag 9 april 2014

Chokladkolasnittar med bitar av mjölkchoklad

Denna morgon faller det stora snöflingor blandat med regndroppar och det är riktigt grått och trist ute. Tur att det utlovas finväder till helgen. När värmen väl kommer vill man ju bara ha mer.

Bakrallyt inför helgens kalas är som sagt igång här hemma och kaksnittar av alla slag tillhör favoriterna. Detta recept fick jag ursprungligen från min svägerska och eftersom jag är galen i choklad så tillsätter jag små bitar av Marabous mjölkchoklad. Det blir supergott :). 

Ingredienser:
100 g rumsvarmt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2 dl mjöl
2,5 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bikarbonat
100 g finhackad mjölkchoklad

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 175 grader.
  • Vispa smör, socker och sirap pösigt med elvisp.
  • Sikta i mjöl, kakao, vaniljsocker och bikarbonat. Vispa så att allt blandas.
  • Tillsätt till sist chokladen, blanda allt och forma sedan till en deg.
  • Dela degen i två delar och rulla till längder och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.



  • Grädda mitt i ugnen i 10-15 minuter.

Dela till snittar när kakan svalnat lite.


De är supergoda med ett glas mjölk till :).


Ha en finfin onsdag!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar