torsdag 24 april 2014

Dulche de lechepannacotta


Här fortsätter vi att njuta av ett härligt lov. Vi varvar vila och lek med att träffa familj och vänner. Jag hade en "att göra-lista" för denna vecka men det går sådär när min bleka hud trånar efter solens strålar. Idag har jag i alla fall borstat och smort vinterstövlar och kängor och ställt undan för denna vinter. In kom i stället tygskor och nätta ballerinor :). Underbart!

Nåväl, som dessert på påskaftonen gjorde jag en ljuvligt len, krämig och karamellig pannacotta. Jag gillar det enkla med pannacotta - få ingredienser som på kort tid(bortsett från tiden i kylen) och på ett enkelt sätt blir till dessert för många. Gillar också att man kan göra den dagen innan så att det finns tid för umgänge när det väl är fest.          
Dulche de lechepannacotta (12-14 st)

Ingredienser:
8 dl vispgrädde
1,5 burk karamelliserad mjölk
4 gelatinblad

Till garnering:
kanderade mandlar

Gör så här: 
Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp grädden och ta av kastrullen från plattan.
Tillsätt den karamelliserade mjölken och rör tills allt löst sig i grädden.
Krama ur gelatinbladen och lägg dem i kastrullen. Rör tills de löst upp sig. Häll upp upp i små glas eller koppar(jag brukar hälla upp i en kanna först och sedan i glasen eftersom det skvätter mindre då).
Ställ kallt i 5-6 timmar eller över natten. Garnera innan servering. Spritsa gärna först resterna av dulche de lechen innan du toppar med mandlarna.

Kanderade mandlar

125 g mandlar
1,5 dl florsocker
0,5 dl florsocker till separering

Smält florsocker tillsammans med mandeln tills den knäpper, rör hela tiden. 
Ta av från värmen och låt stå och vila en minut.
Strö över resterande florsocker och blanda runt, slå upp på ett bakplåtspapper och separera mandlarna från varandra. Låt svalna.
Hacka mandeln grovt. 



Gott, gott, gott!

Redan fredag i morgon men ännu återstår några dagar innan det är dags att börja arbeta.

Vi hörs!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar