fredag 25 april 2014

Kladdkaka i glas och jordgubbspremiär

Jag hoppade nästan av lycka idag när jag såg att blomstertanten på torget sålde belgiska jordgubbar. Ja, jag vet att det funnits färska jordgubbar i butikerna ett tag men jag brukar inte bemöda mig att köpa de egyptiska, spanska eller italienska. De smakar bara vatten och landar inte så skönt i magen. De belgiska gubbarna däremot liknar mer de första svenska bären och för en jordgubbsgalning som jag så är lyckan total :).


Hur som helst...mug cake, eller kladdkaka i mugg/glas, har jag läst om lite här och där under det senaste året men inte förrän nu har jag kommit mig för att testa det. Det är en kladdkaka i portionsform som du slänger ihop på mindre än fem minuter. 

Här är recept om du ännu inte testat:

Kladdkaka i glas

Ingredienser:
3 msk smör
3 msk mjöl
3 msk socker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
3 msk grädde eller mjölk

Gör så här:
Lägg smöret i en mugg eller liten skål och smält det i mikron. Det tar ca 30 sekunder.
Blanda alla andra ingredienser; mjöl, socker, kakao, vaniljsocker, ägg och grädde/mjölk med det smälta smöret. Rör till en slät smet.
Fördela smeten i två glas/muggar. Baka i mikron 1-1,5 minut(Jag tyckte att det räckte med 1 minut i vår mikro). Låt den svalna någon minut innan du hugger in. 

Jag toppade min med en klick grädde och färska jordgubbar. Gott men galet mäktigt :).

Trevlig helg!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar