måndag 14 april 2014

Päronbiskvier och påskvecka

Då är veckans första arbetsdag avklarad och bara tre arbetsdagar kvar till helg. Yey! Dessutom utlovas finfint påskväder till helgen. Längtar lov nu :).

Biskvier är en favorit när det gäller fikabröd och på Café Lusthuset här i vår lilla stad åt jag, för ett tag sedan, supergoda päronbiskvier. Givetvis ville jag testa att göra egna.


Problemet var att det inte gick att få tag på päronessens hos affärerna här i staden. Det slutade med att jag beställde HÄR, från Strössel & annat, som för övrigt har mycket annat till hemmabagaren. Här är mitt recept:

Mandelbottnar:
250 g  mandelmassa
125 g socker
2-3 äggvitor

Mandelmassa och socker blandas till en vit massa. Tillsätt äggvita och blanda till en jämn smet. Spritsa eller klicka ut rundlar på plåt. Tänk på att de sväller under gräddningen så gör dem inte för stora. Jag brukar få ut 50-60 rundlar(minibiskvier). Grädda i 200 grader tills de fått ljusgul färg.  Låt svalna!



Om du vill kan du frysa bottnarna och fortsätta med smörkräm och choklad en annan dag. 


Smörkräm:
250 g  rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1,5 tsk vaniljsocker
2 äggulor
2 krm päronessens(smaka av, om du vill ha starkare päronsmak - tillsätt mer essens)
1 krm grön hushållsfärg(för en ljusgrön färg)

Vispa smöret vitt och poröst, helst med elvisp. Tillsätt florsocker, vaniljsocker och äggulor. Vispa så att allt blandas väl. Smaksätt med päronessens, tillsätt grön hushållsfärg och blanda igen. Stryk smörkrämen som en topp på den gräddade biskvibotten – OBS! du stryker på den sida som legat neråt på plåten! Jag brukar använda en skålad slickepott. Låt svalna i kyl!



Chokladtopping:
Smält sedan 200 g ljus choklad och blanda i 1 msk neutral matolja. Rör så att oljan blandas väl med chokladen. Tag fram biskvierna ifrån kylen och doppa ner varje biskvi i chokladen så att det precis täcker smörkrämen. Vänd på dem och låt överflödig choklad rinna av lite snabbt och ställ sedan på ”tork”. När alla biskvier är täckta av choklad - låt dem stelna i kylen en stund.





Jag ringlade lite smält, vit choklad över dem när de stelnat. 
Mums, mums!

Vi hörs!

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar