fredag 27 juni 2014

Banankaka med chokladkolatopping


Bananerna mognar lite väl fort på sommaren. Vi hade ett gäng här i morse som jag visste att ingen skulle vilja äta;):


Eftersom regnet ute inte var så inbjudande bestämde jag mig för att baka en banankaka som jag läste om i senaste numret om Allt om mat. I den var det valnötter som jag bara uteslöt och istället för mörk choklad i smeten tog jag ljus Marabou. Överst brer man en galet god chokladkolatopping som är bra att förbereda eftersom den behöver tid på sig att stelna i kylskåpet. Här är receptet:

Banankaka med chokladkolatopping
Ingredienser:
3 bananer
100 g ljus choklad
125 g rumsvarmt smör
2,5 dl farinsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
0,5 tsk mald kanel
0,5 tsk mald kardemumma
0,75 dl ljus sirap

Chokladkolatopping:
1 dl vispgrädde
50 g smör
4 msk farinsocker
50 g mörk choklad

Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 175 grader. Skala och mosa bananerna. Smält chokladen försiktigt.
  2. Vispa smör och farinsocker fluffigt. Tillsätt äggen och vispa kraftigt.
  3. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och kryddor och vänd ner i smeten tillsammans med banan och sirap.
  4. Vänd till sist ner den smälta chokladen och blanda om så att smeten bara marmoreras av chokladen.
  5. Klä en bakform med, ca 20x20, eller större med bakplåtspapper. Häll i smeten och grädda i 35-40 minuter. Låt svalna i formen.

Chokladkolatopping
Koka upp grädde, smör och farinsocker och låt sjuda i ca 5 minuter på medelhög värme. 
Ta kastrullen från värmen och tillsätt den mörka chokladen. Rör tills den smält. Häll smeten i en skål/burk och låt stelna i kylen ett par timmar. 


Ta loss bakplåtspappret från kakan. Jag skar bort den yttersta kanten för att få en jämn kant. Bred toppingen över.



Skär i bitar och toppa med goda bär.



 Vi serverade vispad grädde och bär till. Hur gott som helst! Ganska mäktig dock, så skär inte för stora bitar ;).


Snart vankas här klassiker till fredagsmyset. Tacos och popcorn ;).

Hoppas att du får en finfin helg!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar