måndag 23 juni 2014

Fräsch sallad med melon och minimozzarella


Här njuter vi fortfarande av semesterns första dagar. Ikväll har vi grillat. Inte för att vädret är så enastående varmt och vackert. Här har vi haft värsta aprilvädret med sol, regn, hagel och blåst om vartannat. Hoppas bara att vi inte sett det sista av varma, soliga dagar.

Jag älskar sallader av alla de slag och blir verkligen lycklig när jag hittar nya favoriter. Ikväll gjorde jag en jättegod sallad som jag naturligtvis vill dela med mig receptet av. Den är frisk med en touch av citron samtidigt som färsk chili ger lite bett till allt det milda.

Fräsch sallad med melon och minimozzarella
Ingredienser:
150-200 g sallad(jag tog plocksallad och romansallad från landet)
2 klyftor kärnfri vattenmelon
1 gurka
2-3 salladslökar
1/2 röd chili
1-2 påsar minimozzarella á 125 g
Dressing:
2 msk pressad citron
1/2 dl neutral olja
salt och nymald svartpeppar

Gör så här:
Riv eller skär salladen i stora bitar. 
Skär bort skalet från melonen och skär den och gurkan i mindre bitar. 
Strimla salladslöken och finhacka chilin. Blanda alltsammans i en skål eller ett fat. Toppa med minimozzarellan.
Blanda ingredienserna till dressingen och ringla över salladen. 


Supergod till grillad mat men passar till alla tänkbara rätter :).


Vi hörs! Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar