tisdag 24 juni 2014

Basilikabiffar

Tisdag idag och liiite varmare vindar blåser hos oss. Såå skönt att åtminstone slippa jacka :). 

Jag har haft några små projekt i dagarna som nu äntligen har blivit avklarade. Lite utrensningar av kläder och ett skafferi som skrek efter att städas ur. 

Nåväl...jag har testat flera olika recept på basilikabiffar under åren och ett av favoritrecepten har jag hittat hos Matplatsen. Kanske är det för att de puttrar i en smarrig sås och blir extra saftiga och gräddiga. Tror jag gjort någon modifiering och här är receptet:

Basilikabiffar

Ingredienser:
ca 600 g blandfärs
1 mozzarellaost i bit á 125 g
1 kruka färsk basilika
6-7 bitar soltorkade tomater
1 dl grädde
1 ägg
1,5 tsk salt och 1 krm 
svartpeppar
Sås:
Stekskyn
2 dl grädde
100 g philadelphiaost
2 msk kalv-eller oxfond
Gör så här:
Hacka basilika och strimla soltorkade tomater(jag brukar använda stavmixer till båda). Hacka mozzarella i små bitar. 

Blanda färs, mozzarella, basilika, soltorkade tomater, grädde och ägg. 



Salta & peppra och forma till biffar. Jag brukar göra dem ganska små och får ut 10-15 stycken.

Stek biffarna i smör, några minuter på varje sida. 

Ta sedan upp biffarna och tillsätt grädde, philadelphiaost och fond i stekskyn. 
Låt koka upp och lägg sedan i biffarna igen och låt dem puttra i såsen tills biffarna är genomstekta.

Vi brukar äta dem till ris eller kokt potatis. Gärna med en sallad eller goda grönsaker.

Ha det gott!

Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar