tisdag 17 juni 2014

Smörgåstårta med skagenröra och skinkfyllning


Vi firade vår ledighet ikväll...med massor av smörgåstårta. Det är ju riktigt gott och känns lite festligt att äta. Den här gången tog jag en genväg och köpte färdig skagenröra till två utav lagren eftersom jag hade ont om tid. Här är recept:


Smörgåstårta med skagenröra och skinkfyllning(ca 4 pers)

12 skivor formfranska(jag tog Rasker för fibrernas skull)
Skär bort kanterna och lägg 3 av bröden i rad på ett fat

Lager 1:
200 g philadelphiaost
1 pkt skinka(ca 120g)
en halv finhackad röd lök

Hacka skinkan och blanda med färskost och röd lök. 
Bred sedan fyllningen på bröden
Lägg sedan på 3 brödskivor ovanpå.

Lager 2 och 3:
300 g skagenröra(jag tog Rydbergs)
1 dl creme fraiche

Blanda creme fraichen med skagenröran och bred hälften på det andra lagret bröd.
Lägg på 3 brödskivor till och bred på resten av skagenröran.
Lägg på de sista brödskivorna överst. 
Plasta in med folie och ställ svalt. Helst över en natt så att tårtan får safta till sig.


Garnering:
Till garnering bredde jag först på philadelphiaost runt om hela tårtan. Jag krossade sedan ostbågar och tryckte dit på sidorna(ger god sälta och fin färg). Sedan hade jag salladsblad, äggklyftor, ostrullar, mycket räkor och skinkrullar med tomat på tandpetare och sist, men inte minst, några salta pinnar. Såå gott!




Äntligen semester ;)

Kram

1 kommentar: