söndag 15 juni 2014

Chocolate chip cookies med mandelsmör


Söndag kväll och två ynka dagar kvar till semester. Tror helt ärligt att jag aldrig känt mig så trött som jag gjort de två sista veckorna. I och för sig har den senaste månaden varit mer än lovligt fullspäckad och även om det involverat mycket trevligt så känns det att den där tiden att bara vara har fattats mig.

Nåväl...idag, efter att vi kommit hem från härliga C och hennes familj i Örebro,slog jag till på ett kakbak. Tiden till bak har också fått stryka på foten för allt annat den sista tiden och det var verkligen kul att sätta på sig bakförklädet :). Det blev en sats av den HÄR smarriga kakan fast nu i form av småkakor. Galet gott!

Chocolate chip cookie med mandelsmör, 30-32 st 
(det går förstås att halvera satsen om du inte vill ha så många)

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
2 dl hackad mörk choklad 
2 dl hackad ljus choklad
1 dl mandelsmör 

  • Sätt ugnen på 180 grader. 
  • Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägget.
  • Blanda mjöl, bikarbonat, vaniljsocker och salt. Rör ner i smeten och blanda till en slät deg. 
  • Tillsätt mandelsmör och choklad. Blanda runt allt.
  • Med hjälp av en matsked tar du lite av smeten och rullar till en boll mellan handflatorna(blev 32 st för mig). Lägg på plåt och platta till lite. Jag toppade med lite av den hackade chokladen.
  • Grädda i ugnen i ca 10-12 minuter. 
Goda både varma som kalla och jag äter dem gärna med ett glas mjölk till.


Några ska barnen få ta med till sina förskolefröknar och fritidspedagoger i morgon.

Jag lade dem i cellofanpåsar. Blir förhoppningsvis en uppskattad gåva.


Sköt om dig och ha en bra start på veckan!

Kram



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar