onsdag 7 augusti 2013

Kladdkaka med Tahini

Hej på er denna härliga onsdag!

Även idag har sommaren visat sig från en av sina vackra sidor. Prognosen för i morgon såg usel ut i början av veckan men nu verkar vädret bli skönt även i morgon :). Bara att fortsätta njuta de sista dagarna av semestern.

Som ni vet har jag lite dille på kladdkakor. Jag tycker att den "gamla" klassiska är supergod men jag testar väldigt gärna nya kladdisar i jakt på nya smakupplevelser.

Igår skrev jag ju om den smaskiga Tahinin med kakao som jag hittat och kände att jag ville testa den i just en kladdkaka. Så här gjorde jag:

Kladdkaka med Tahini

Ingredienser:
150 g rumsvarmt smör
2 dl råsocker(går förstås att använda strösocker)
1,5 dl strösocker
4 ägg
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
100 g mörk eller ljus choklad
1 dl Tahini med kakao

Gör så här:
  1. Rör smör och socker pösigt.
  2. Vispa ner ett ägg i taget
  3. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner i smeten.
  4. Smält chokladen och blanda ner. 
  5. Rör till sist ner Tahinin.
  6. Häll smeten i en smord springform och grädda i nedre delen av ugnen, i 175 grader ca 30-35 minuter.
  7. Låt stelna i kyl några timmar, gärna över natten. Servera med lättvispad grädde.


Tilläggas bör att jag, oftast, när jag bakar byter ut en fjärdedel av mjölet mot ett bakprotein som heter Bakepro och som ser ut så här:



Allt enligt min bästa E:s önskemål. Det gör att kakan innehåller mer protein och därmed blir lite mindre onyttig ;). Bakproteinet har hittills haft goda bakegenskaper och jag upplever inte att smak eller resultat har försämrats alls.

Ha det bra!

Kram
 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar