tisdag 6 augusti 2013

Tahini med kakao

Tjing!

Hoppas att du mår bra!

För cirka 4 år sedan blev det verkligen vansinnigt tråkigt när jag fick svart på vitt att jag är allergisk för nötter. Jag har alltid varit sååå förtjust i nötter av alla de slag och tycker att de förgyller såväl bak som matlagning. Som tur är kan jag äta mandel och det är en stor tröst :)...jag riktigt hör hur dramatisk jag låter och det finns ju förstås värre saker man kan råka ut för. Jag var dock tvungen att sörja lite över detta ;).

Hur som helst...nutella är något som jag har saknat under mina år som nötallergiker och inte då på mackan utan just till olika bakverk. Därför blev jag omåttligt glad när jag hittade denna burk på Lidl. 


För dig som inte är bekant med Tahini kan jag berätta att det är en sorts sesampasta och min fina E, som är kostexpert, har lite dille på ovanliga och ibland lite knepiga grejer som kan vara bra för kroppen ;).

Eftersom jag provat Tahini förut misstänkte jag att denna kunde vara ett utmärkt substitut för nutella. Väl hemma var det dags för avsmakning...


och vad ska jag säga? I min mun gjorde smaklökarna volter av glädje. För mig funkar den mer än väl som ersättare för nutella. E tyckte däremot att sesamsmaken tog över och inte kändes nötig...men så kan ju han äta hasselnötter(och riktig nutella) också.

Nåväl, hittills har jag provat att baka en kladdkaka med Chokladtahinin-ska återkomma med recept på den. Jag värmde också lite av den i mikron och hade på glass...yummie...smakar precis som noisettesås!!! Jag är superglad för min nya upptäckt! 

Ha nu en fortsatt trevlig tisdag!

Kram


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar